I linguaggi della modernità. Donne, avanguardie e politica nella sfera culturale euro-americana (1890-1950) / The Languages of modernity. Women Avant-gardes and Politics in the Euro-American Cultural Sphere (1890-1950)

 

Testo italiano

 

La ricerca intende proseguire il lavoro di studio e rappresentazione della rete di rapporti umani e di scambi, materiali e non, che ha determinato il campo di relazioni del modernismo tra Europa e America.
Nel corso del lavoro l’unità intende ulteriormente sviluppare il modello relazionale della sfera culturale come sistema complesso messo a punto nel corso della precedente ricerca MIUR in concomitanza con la base di dati ipertestuale online Reti di donne (URL: http://reti.unimc.it), progettato e realizzato come modello concettuale dinamico. Per ulteriori approfondimenti su questo punto, si veda il progetto nazionale.
L’unità di Macerata si propone quindi di procedere secondo un’ottica che tiene conto di metodologie derivate dalla critica e dalla teoria femminista (si vedano nella bibliografia Camboni, Friedman, Collecott, De Lauretis, Gambrell, Kaplan, Felski, Setti), dalla semiotica di Lotman, dalla teoria dei campi culturali di Bourdieu, dagli studi culturali di impostazione anglosassone (cfr. Hall, Williams e Eagleton), e dalla teoria post-coloniale (cfr. Said, Bhabha e Spivak), offrendo una mappa relazionale del modernismo tra Europa e America.
Proseguendo il lavoro avviato, e nel contesto dei più recenti sviluppi critici internazionali (con riferimento, in particolare, al penultimo convegno internazionale della Modernist Studies Association, Philadelphia, ottobre 2000), la ricerca intende definire il modernismo in relazione all’idea di modernità e in rapporto con i complessi fenomeni legati ai processi di modernizzazione di fine secolo tra Europa e America e alle sistematizzazioni teoriche degli anni Cinquanta. Il modernismo europeo e il modernismo americano, in tale ottica, verranno studiati non in quanto campi artistici isolati, ma come sfera culturale complessa il cui valore è dato, anche, dai reciproci rapporti, oltre che dall’immissione di saperi mutuati dalle culture “altre”. Ciò permetterà anche la lettura delle opere artistiche come luoghi d’incontro di più pratiche discorsive, oltreché come luoghi dell’autonomia dell’arte teorizzata da T.S. Eliot. In particolare, poiché il modernismo transatlantico procede di pari passo con i processi di standardizzazione e purificazione della lingua inglese negli Stati Uniti tra la fine dell’Ottocento e i primi due decenni del Novecento, e visti i legami tra l’idea di integrità linguistica, unità nazionale e purezza razziale, negli Stati Uniti e in Europa, l’unità intende sottolineare, sulla base del recente studio di Michael North, in costante contatto e scambio con le altre unità e soprattutto con le unità di Trento e di Firenze, le diverse politiche di ibridazione, mutuate dalla cultura afro-americana e dal modernismo della Harlem Renaissance, che sottendono al modernismo transatlantico.

 

English text

 

This research unit aims at continuing the work of study and representation of the web of human connections and material and non-material exchanges that determined the relational sphere of Modernism between Europe and America. While also counting on the équipe work experimented during the previous MIUR (Italian Department of Instruction, University and Research) research (Networking Women on the London Scene, 1911-1939: Journals, Feminism, Politics and the Arts, part of the national research project Networking Women: Subjects, Places, Links Europe-America, 1890-1939), the members of our unit shall avail themselves of the interdisciplinary critical and theoretical competences acquired in the course of the research.
The research unit will further develop the relational model of the cultural sphere as a complex system that has been set up during the former MIUR research, together with the online hypertextual database Networking Women (URL: http://reti.unimc.it), designed and realized as a dynamic conceptual model (see, for further details, the national program).
The Macerata unit intends to carry on the research according to a perspective that will take into account methodologies derived from feminist theory and criticism (see Camboni, Friedman, Collecott, De Lauretis, Gambrell, Kaplan, Felski, Setti in the bibliography below), from Lotman’s semiotics and Bourdieu’s theory of cultural fields, from English cultural studies (see Hall, Williams e Eagleton), and from post-colonial theory (see Said, Bhabha e Spivak). All will help draw a relational map of Modernism between Europe and America.
In the context of the most recent international developments of critical theory (we especially refer to the Modernist Studies Association International Conference held in Philadelphia in October 2000), and continuing on the previous line of work, the present research wants to re-define Modernism as it developed in relation to the complex social political and economic events triggered by the processes of modernization that took place in and between Europe and America at the turn of the 19th and 20th centuries; as it evolved in the first few decades of the twentieth century and finally received its theoretical systematization in the Fifties. European and American modernisms will be studied not as isolated artistic fields, but as a complex cultural sphere whose relevance derives from the dynamics of mutual intercourse as well as from inputs provided by “other” cultures. This will allow us to read artistic works as sites for the encounter of different discursive practices, and not only as the place of that autonomy of art T.S. Eliot was theorizing. Transatlantic modernism runs parallel to the processes of purification and standardization of the English language in the United States, but ideas of linguistic integrity, national unity, and racial purity, escalated both in Europe and in the U. S. The research group will stress, however, on the ground of the recent book by Michael North, and in constant contact and exchange with the other groups (particularly Trento and Florence), the politics of hybridization, derived from Afro-American culture and the Harlem Renaissance, also ingrained in transatlantic Modernism.